Activiteiten

6 januari 2021
De geplande herstart van de cursus 'Leer mij de Maelwael Van Lymborch kennen' is vanwege de 2e lockdown uitgesteld.

______________________________________

27 en 28 december
HAAL VAN LYMBORCH IN HUIS
Op zondag 27 december worden vanuit de Stevenskerk vier lezingen uitgezonden:

Rob Dückers:  In principio erat folium  ‘In den beginne was er een blad’, over de vondst van en speurtocht naar een nieuw ontdekt getijdenboek;

Jochem van Eijsden: 'Het onbegrensde Gelderland vastgelegd in 50 sleutelwerken' 

André Stufkens: 'Black Lives Matter in de kunst van de Maelwael-Van Lymborchs.' 

Jacobus Trijsburg: 'Het Wapenboek Gelre van de Maelwaels onthult de betekenis van miniaturen van de Van Lymborchs.'

Deze zijn terug te zien en te beluisteren via:https://www.youtube.com/watch?v=UNNK7oSp6oI

Het lezingenprogramma start vanaf 15 minuten.
'Haal Van Lymborch in Huis' is een samenwerking tussen de Stichting Maelwael Van Lymborch en de Stichting Maelwael Van Lymborch Studies.
Organisatie: Peter van der Heijden en Rosalie Thomassen.

VAN LYMBORCH DRAAIT DOOR
In een talkshow met René Arendsen als gastheer met Ron Vervuurt als sidekick trekt in een uur tijd een keur aan artiesten en sprekers voorbij.
Te bekijken via: https://www.youtube.com/watch?v=-ugjuRnXDIg

November 2020
HERSTART CURSUS 'LEER MIJ DE MAELWAEL VAN LYMBORCHS KENNEN'
In november zal de cursus worden voortgezet, die in maart was begonnen, maar vanwege de corona-uitbraak moest worden afgebroken. In een grotere ruimte, waar de cursisten op veilige afstand van elkaar de cursus kunnen volgen. Er volgen nog vijf avonden. Zie cursus.

Hans van Meteren, een van de cursisten, schrijft over de cursus:
"Op 3 maart meldde ik me met nog zo’n 25 anderen goedgemutst en onwetend over wat ons niet lang daarna te wachten zou staan, bij het Gebroeders van Lymborch Huis om deel te gaan nemen aan een zeven avonden durende cursus over onze stadgenoten uit eind 14e eeuw. “Leer mij de Maelwael Van Lymborchs kennen” heette de cursus en die intentie leek me wel zinvol. Ik was er speciaal in geïnteresseerd vanwege mij bredere belangstelling voor onze stad, maar ook omdat ik mezelf misschien makkelijker over de streep zou kunnen trekken om mee te doen als rondleider in het genoemde Huis."


Cursusavond 3 maart. Foto: Peter van der Heijden

"Mijn kennis over Johan, Paul en Herman en hun oom Johan Maelwael was (en is vooralsnog) nogal beperkt en ik heb het nodig om dingen te horen, liever dan ze te lezen, omdat dat bij mij beter beklijft. De presentaties van André Stufkens en Lieke Kamphuis gingen naadloos in elkaar over. Ze werden bovendien op een mooie, verzorgde manier door een veelheid van dia’s en sheets ondersteund. Zo werden het twee enthousiasmerende en van begin tot eind boeiende, leerzame avonden. 
Het is dat we al na twee keer moesten stoppen vanwege “Corona” anders had ik nu kunnen zeggen dat ik misschien niet direct een kenner zou zijn geworden maar zeker met veel meer achtergrond en duiding naar het werk van “onze jongens” had kunnen kijken. Met nog meer plezier dus ook. Afgelopen maandag gaf mijn agenda een laatste keer het signaal om me aan de cursus die de volgende dag eigenlijk zou moeten volgen, te herinneren. Ik zie er naar uit hem snel opnieuw voor de vijf nog volgende cursusavonden te kunnen instellen en ik ben er aardig zeker van dat dat voor mijn medecursisten en voor André en Lieke ook zo zal zijn."

18 oktober 2020
OOST-WEST IN HET WERK VAN DE MAELWAEL-VAN LYMBORCHS 
'Oost/West' is het thema van de geschiedenisweek van 2020. In het werk van de Maelwael-Van Lymborchs nemen oosterse invloeden een opvallende plaats in. Ze hebben deze zelfs op unieke wijze verbeeld en onderscheiden zich daarmee van hun tijdgenoten.
De gedachte dat de middeleeuwer alleen in zijn dorp bleef en geen contact had met de rest van de wereld, klopt in het geheel niet. In de 14 e eeuw was de wereld ook al geglobaliseerd. De pest begon in Centraal-Azië en kwam dankzij de internationale handelsroutes in Italië aan land met tientallen miljoenen doden tot gevolg. De befaamde kleur blauw van de gebroeders, het lapis lazuli, werd in Afghanistan gedolven en bereikte hen via handelaren in Venetië. Maar de Oosterse invloed in hun werk reikt verder en dieper. In een lezing worden daar opvallende voorbeelden van gegeven. Datum: zondag 18 oktober, locatie wordt nader bekend gemaakt.


Gebroeders van Lymborch, Het einde van de pest, Belles heures, 1405-09. New York, The Metropolitan Museum of Art, The Cloisters Collection, Acc. no. 54.1.1., fol. 74r.

15 oktober 2020
'DE PEST', EXPOSITIE MUSEUM HET VALKHOF
Pandemieën hebben de mensheid en de dierenwereld altijd geteisterd. Prof. Johan Oosterman, in 2018 samensteller van de expositie over het gebedenboek van Maria van Gelre, heeft een nieuwe expositie gemaakt over de pest, de Zwarte Dood. Het idee had hij al, voordat ook maar iemand van het coronavirus had gehoord, die nu de wereld in haar greep houdt. Uiterst actueel dus, maar dat was het ook in de tijd van de gebroeders Van Lymborch, die waarschijnlijk zelf aan de pest zijn bezweken. Ze hebben de pest diverse malen indrukwekkend verbeeld, zoals in de miniatuur over de pestprocessie van paus Gregorius in Rome in het jaar 590. Met deze 'zevenvoudige litanie', waaraan veel Romeinen deelnemen, waarvan er onderweg 80 dood neervielen, beoogde de paus de Justiniaanse pest te bezweren, die 30 tot 50 miljoen slachtoffers zou kosten.
De pest in de 14e eeuw eiste de levens van tussen de 75 en 100 miljoen levens, eenderde van de Europese bevolking. 
De expositie opent op 15 oktober. 


Gebroeders van Lymborch, De grote litanieprocessie met paus Gregorius de Grote in Rome, Très Riches Heures du duc de Berry, 1411/12-1416, tempera, goud en inkt op perkament. Chantilly, Musée Condé, Ms. 65, folia 71v-72r. Klik op afbeelding om te vergroten.

3 Maart - 14 april 2020
CURSUS 'LEER MIJ DE MAELWAEL- VAN LYMBORCHS KENNEN" 
Vanaf 3 maart wordt gedurende zeven dinsdagavonden in het Gebroeders van Lymborch Huis een cursus gegeven over het kunstenaarsgeslacht Maelwael/Van Lymborch, de belangrijkste kunstenaars die Nijmegen ooit heeft voortgebracht. Zeshonderd lang waren zij geheel onbekend in hun geboorteplaats, maar sinds de Stichting Maelwael Van Lymborch hen in 2002 uit de vergetelheid haalde heeft de stad hun kunst omarmd. Met oogstrelende en spraakmakende exposities, publicaties, het jaarlijkse festival en sinds kort een permanente presentatie in Burchtstraat 63 met de 14e-eeuwse kelders. Het werkgebied is verder uitgebreid naar wetenschappelijk onderzoek met de internationale reeks Maelwael van Lymborch Studies en dat heeft al opmerkelijke resultaten opgeleverd. De cursus o.l.v. Lieke Kamphuis, André Stufkens en Rob Duckers is dan ook gebaseerd op de meest recente inzichten.

Waarom zijn de miniaturen van de drie broers Herman, Paul en Johan van Lymborch zo uniek, een buitencategorie en eigenlijk niet voor te stellen dat mensenhanden en mensenogen deze hebben vervaardigd? Dat zal altijd het wonder en de kracht van kunst blijven, toch wordt al tweehonderd jaar onderzoek gedaan om een antwoord op die vraag te geven. De broers waren nog maar 14 en 17 jaar jong toen ze in dienst van de Bourgondische hertog traden om een boek met honderden miniaturen te schilderen. Zelfs op zo’n jonge leeftijd bedachten zij al vernieuwingen in de kunst die nu nog opzien baren. Hun Nijmeegse oudoom Herman en oom Willem Maelwael waren hen al voorgegaan met het Wapenboek Gelre, mogelijk vervaardigd in de Burchtstraat, dat wordt gerekend tot het belangrijkste wapenboek van Europa. Met de beroemde openingstekening over de keizer wordt de weg gebaand naar het befaamde realisme in de Nederlandse schilderkunst. Daarom is het niet overdreven om te stellen dat hier de wieg staat van die befaamde traditie van Breughel, Vermeer, Rembrandt of Van Gogh. 

Met vele voorbeelden en vergelijkingen wordt tijdens de cursus ingezoomd op het werk, waardoor zijn geheimen worden prijsgegeven. Het gaat over materialen en technieken, over bronnenonderzoek, composities, kleuren en verhalen. De Nijmeegse en Gelderse context rond 1400 speelt een belangrijke rol. Over de Maelwael/Van Lymborchs wordt nog veel onzin geschreven en gezegd, met name door onderzoekers die niet met die lokale en regionale context bekend zijn. Zo schreef een hoogleraar kunstgeschiedenis uit Utrecht dat de ‘twee gebroeders van Limburg zo heten, omdat Nijmegen destijds tot de provincie Limburg behoorde’. Het gaat om drie broers, die volgens zestien bronnen in het Nijmeegs archief Van Lymborch heten, omdat zij uit het hertogdom Lymborch kwamen. Met de provincie Limburg hebben ze nooit iets van doen gehad.
Tevens wordt een extra avond gewijd aan de samenhang met het werk van Jan van Eyck, ter voorbereiding op een bezoek aan de grote tentoonstelling in Gent.

Data: zeven dinsdagavonden van 3 maart t/m 14 april 2020, van 19.30 - 21.30 uur

Cursusleiders: Lieke Kamphuis (mediëvist York University, studie kunstgeschiedenis Radboud Universiteit), André Stufkens (auteur, vrzt. Stichting Maelwael Van Lymborch Studies), gastdocent: Rob Dückers (Emerson College).

Programma: 

3 MAART: ‘Wat maakt hun kunst zo uniek, onvoorstelbaar en van een buitencategorie?’
Inleiding, de populairste plaatjes van de middeleeuwen.
10 MAART: ‘De wieg van de Nederlandse schilderkunst staat in Nijmegen’.

Over Nijmegen en het hertogdom Gelre rond 1400.
17 MAART: ‘Een bizar verhaal: de vergeten schildersfamilie Maelwael Van Lymborch uit Gelre.’ Over bronnenonderzoek, bijv. de naamgeving Van Lymborch, 200 jaar Maelwael Van Lymborch-onderzoek en de receptie van hun werk.
24 MAART: ‘Dichterbij de Maelwael-Van Lymborchs’. Hun werk in close-up, met stijlkenmerken, details, composities, lichtval.
31 MAART: ‘Leven als kunstenaar in Frankrijk’. Over Nijmeegse meesters aan het Franse hof en de context van het hofleven.
7 APRIL: ‘Met welke mensenhanden en ogen is hun kunst vervaardigd?’

Over technieken en materialen, duurzaamheid en kwetsbaarheid.  
14 APRIL: ‘For your eyes only’.
De getijdenboeken van Jean de Berry en hun intellectuele en artistieke innovaties. Gastdocent: Rob Dückers.

25 Januari 2020
GELREDAG, KASTEEL AMMERSOYEN
Strategisch gelegen tussen Maas en Waal, in het schitterende rivierenland van de Bommelerwaard ligt deze indrukwekkende burcht. Ammersoyen is één van onze best bewaarde middeleeuwse kastelen, gebouwd rond 1350. Het kasteel heeft vier hoektorens, een voorburcht en is geheel omringd met een gracht. Een typische Gelderse waterburcht. Sinds 2019 is kasteel Ammersoyen ook de burcht van de grote hertog Willem van Gelre (1364 - 1402), nadat Het Woud der Verwachting in de Poortkamer een expositie heeft ingericht. Hoogtepunt van de tentoonstelling is een replica van het pronkharnas van hertog Willem zoals hij dat gedragen heeft in de veertiende eeuw. Tijdens deze Gelredag nemen gidsen de bezoekers mee door kasteel Ammersoyen met hertog Willem als het centrale middelpunt. Ter inleiding houdt André Stufkens van de stichting Maelwael-Van Lymborch een lezing over hertog Willem, de grootste vorst die Gelderland ooit kende en de opdrachtgever van de Maelwael-Van Lymborchs.

 

 

 

Onze Gewaardeerde Partners