Bart van Loo breekt lans voor Johan Maelwael
2 juni 2019
Een half miljoen kijkers keken op 13 juni 2019 naar Bart van Loo’s opzwepende relaas over de Bourgondiërs tijdens De Wereld Draait Door Summerschool. Van zijn boek zijn inmiddels 125.000 exemplaren verkocht. Voor een historisch verhaal een zeldzaam resultaat, en niet zonder reden, de Belg is een geboren meesterverteller, kraakhelder, sappig & schokkend, met veelzeggende faits-divers, maar ‘pas op hè’, altijd historisch verantwoord. Zijn boodschap, de Bourgondiërs hebben de Lage Landen uitgevonden en voor een blauwdruk van de Nederlanden gezorgd, is niet nieuw, Johan Huizinga ging hem een eeuw geleden al daarin voor. Het zijn Van Loo’s enthousiasmerende stijl en analyses, gebaseerd op het meest recente wetenschappelijk onderzoek, die het boeiend maken voor een nieuw publiek. Nieuw is bijvoorbeeld de aandacht die hij aan Johan Maelwael besteed als hofschilder in Dijon. Het bezoek aan zijn kunst en dat van zijn collega’s in Champmol en Dijon, zoals de Mozesput en de graftombe van Filips de Stoute, vormt volgens Van Loo ‘een verplichte halte voor iedereen die een keer de tere schoonheid
van de late middeleeuwen wil omarmen.’ ‘Ik heb Maelwael in mijn hart gesloten’, vertrouwde Van Loo ons toe. Hij wordt niet verblind door chauvinisme, zoals mag blijken uit zijn evenwichtige waardering van Jan van Eyck: ‘Van Eyck bestempelen als grootmeester van het portret is een moeilijk te bestrijden waarheid, maar het is overdreven hem te beschouwen als een artistieke ufo die zomaar uit de lucht kwam vallen.
Zelfs op basis van de weinig voorhanden zijnde voorbeelden wordt het duidelijk dat hij in de voetsporen trad van Bourgondische schilders als Maelwael en Broederlam.’ Ook om de context van de kunst van de Maelwael-Van Lymborchs te vatten, is zijn boek een absolute aanrader.
Van Loo was bereid om de schrijfwijze Van Lymborch, en de discussie daarover, op te nemen in een volgende editie.