‘Black Lives Matter’ als eigenzinnig, baanbrekend kenmerk van de Maelwael-Van Lymborch

Al meer dan zeshonderd jaar geleden lieten de Maelwael-Van Lymborchs in hun kunst zien dat zwarte levens tellen. Het is een voor hun tijd uniek aspect, de aandacht voor etnische diversiteit, o.a. van Arabieren, Joden en Afrikanen. Terwijl in de middeleeuwen negatieve beeldvorming dominant was hebben zij zich daaraan ontworsteld dankzij hun grote belangstelling voor andere culturen en continenten. De Afrikanen zijn zo levensecht en levendig geschilderd met karakteristieke, individuele gezichten, dat zij daarmee voorop liepen in de Westerse kunstgeschiedenis. Bij Herman en Willem Maelwael zien we nota bene een van de allereerste zwarte Balthasars. Dat deden ze aan het eind van de 14e eeuw in het Wapenboek Gelre, vervaardigd in de Burchtstraat. Voor hen en ook lang daarna werden de Driekoningen alledrie meestal wit weergegeven, hoewel ze afkomstig waren uit verre landen in het Oosten en Zuiden. Minstens zo opmerkelijk: Herman, Paul en Johan van Lymborch laten in de Très Riches Heures du duc de Berry een staalkaart zien van Afrikanen. De gezichten zo modern en karakteristiek dat ze met gemak de tussenliggende zeshonderd jaar overbruggen. Het zijn gezichten van nu. We zien een dergelijke open belangstelling voor etnische authenticiteit pas eeuwen later weer in de kunst van Rembrandt van Rijn en Peter Paulus Rubens.

Hoe hebben ze dat voor elkaar gekregen?
Voor de achtergronden, zie:
– artikel:
https://www.maelwaelvanlymborchstudies.com/artikelen-over-mvl/black-lives-matter-in-de-kunst-van-de-maelwael-van-lymborchs/
– lezing:
https://www.youtube.com/watch?v=UNNK7oSp6oI&t=4s/
– TV-Gelderland:
https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/6756610/Middeleeuwse-schilders-deden-al-aan-Black-Lives-Matter/

Onze Gewaardeerde Partners