‘Magnifiek’, ‘verbijsterend mooi’ & ‘een lust voor het oog’
Lezers laten zich opmerkelijk positief uit over het vernieuwde boek ‘Johan Maelwael en de gebroeders Van Lymborch. Grondleggers van de Nederlandse schilderkunst’ (Walburg Pers).
Clemens Verhoeven opende de rij, toen hij in augustus een proefexemplaar uit handen kreeg van co-auteur en samensteller André Stufkens: ‘Verbijsterend mooi‘ en ‘geweldig‘. Het is de 3e geheel herziene en uitgebreide druk van het boek waar Verhoeven in 2005 mee begon.
‘Magnifiek‘, zo stelt Stretto (recensiewebsite), ‘een lust voor het oog‘ (Vlaams kunsttijdschrift), ‘een fraai koffietafelboek. Wie nog altijd niet overtuigd is van het creatieve genie van de middeleeuwers, hoeft dit maar door te bladeren’ (Katholiek Nieuwsblad), ‘mooi, mooi, mooi‘ (Bart van Loo, auteur De Bourgondiërs), ‘een prettige introductie en fraai geïllustreerd’ (Museumtijdschrift), ‘een schitterend boek dus..’ (Historiek), ‘heb met veel genoegen het boek gelezen‘ (Frits Scholten, hoofd beeldhouwkunst Rijksmuseum), ‘een waardig opvolger‘ (Marc Beerens, directeur/uitgever Boom filosofie en geschiedenis), ‘Wat een heerlijk boek! Vol interessante informatie en leuke weetjes. Prachtig geschreven en geïllustreerd! Echt een feest om te lezen‘ (Marijke Brouwer, vrml. directeur Valkhof Museum en Kasteel Huis Bergh), ‘Het rijk geïllustreerde boek is niet alleen 32 pagina’s dikker, er staan ook veel nieuwe inzichten, feiten en resultaten van onderzoek in.’ (Anne Nijtmans, De Gelderlander).
Ook de vrijwilligers en rondleiders van het Gebroeders Van Lymborch Huis laten zich niet onbetuigd: ‘Van het lezen van dit boek wordt ik gelukkig, dat kan kunst met je doen’. ‘Wat een prachtboek, ik ben zoveel meer te weten gekomen en heb mijn praatje kunnen aanpassen.’
Volgens Lieke Kamphuis is het boek een bestseller in de winkel van het Huis.
Het is ook te koop in elke goede Nederlandse en Vlaamse boekhandel: 29,99 euro. ISBN 978 94 6456 331 3
Die positieve reacties verklaart Stufkens uit de kracht en oogstrelende schoonheid van hun kunst, die nu beter tot hun recht komen, omdat voor het eerst de miniaturen bewust integraal gereproduceerd zijn. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar is het niet want in de voorgaande drukken en in de meeste andere boeken over hun werk zijn de miniaturen heel modern ‘vrijstaand’ gemaakt, dus zonder het perkament en de randversieringen. Grafisch gezien is dat volledig presenteren van die complete folia een heel lastige klus, maar de moeite meer dan waard, want inclusief de randversieringen, maar ook met de zichtbare veroudering, de vlekken, beschadigingen en doorslag van het perkament, zorgt het voor een veel meer authentieke kijkervaring. Het komt overeen met wat de verluchters en hun opdrachtgevers zelf hebben gezien. Op deze wijze afgebeeld zie je eigenlijk alleen in de vele malen duurdere facsimile uitgaven. Dat aangevuld met enkele fraaie close-ups, mogelijk gemaakt door recente hoge resolutie scans, maakt het boek tot visueel spektakel. Het ‘format’ van ‘een praatje bij een plaatje’ dat Clemens in 2005 bedacht, is en blijft voor lezers zeer aantrekkelijk. Bovendien zijn de meest recente wetenschappelijke inzichten op een prettig leesbare wijze opgetekend. De kaarten, plattegronden, tijdlijn en overzichten maken het af.