Succes: de Maelwael Van Lymborchs in vaste opstelling Valkhofmuseum
Nijmegen wordt steeds meer Maelwael van Lymborch-stad! Na de diverse Van Lymborchzalen (stadhuis, De Lindenberg), straten-en pleinen (Van Limburgplein, Maelwaelplein), diverse kunstwerken (tegeltableau Astrologische mens in Stokkumsteeg van Bob Lejeune) en natuurlijk het onvolprezen Gebroeders van Lymborch Huis (vijf sterren Tripadvisor!) heeft het Valkhofmuseum vandaag bij monde van directeur Hedwig Saam bekend gemaakt dat het Valkhofmuseum in de herinrichting de kunst van de Maelwael Van Lymborchs permanent zal gaan presenteren.
Daarmee wordt voor de dagelijkse en permanente zichtbaarheid van hun leven en kunst in Nijmegen weer een flinke stap verder gezet. Deze structuur kan de komende jaren en decennia worden uitgebouwd, zoals dat in Amsterdam met Rembrandt is gebeurd, met Vermeer in Delft of met Van Gogh in Brabant. De diverse locaties gewijd aan een kunstenaar versterken elkaar.
De Gelderlander, dinsdag 7 maart 2023. Anne Nijtmans bericht over de plannen van het Valkhofmuseum.
Grondleggers van de Nederlandse schilderkunst en documentaire film
Het Valkhofmuseum is in het najaar van 1999 geopend en wordt na twintig jaar grondig aangepakt, zowel de verouderde technische inrichting als de inhoudelijke presentatie. In het souterrain komt een chronologisch overzicht van de kunst en geschiedenis van Nijmegen. Waar voorheen nog grote gaten in dat overzicht zaten, omdat bekende namen ontbraken, zoals de kunst van de Maelwael van Lymborchs, Johan Gregor van der Schardt, Otto Marseus van Schrieck of Joris Ivens, en derhalve geen recht werd gedaan aan het belang van de Nijmeegse kunstgeschiedenis, gaat het museum proberen een completer verhaal te vertellen. De toekomstige bezoekers krijgen daarmee de importantie van het zo lang genegeerde verhaal van Nijmegen te zien. De oudste stad van het land is de bakermat van het realisme in de Nederlandse schilderkunst. En eeuwen later leverde het wederom een pionier, die helemaal in deze traditie past: Joris Ivens heeft de Nederlandse documentaire film vormgegeven, hij was in de eerste 60 jaar van de filmgeschiedenis de enige Nederlandse filmmaker die internationaal doorbrak en naam maakte.
Het Valkhofmuseum wordt in 2025 heropend. Op de bovenverdieping komen transhistorische presentaties en wisselexposities.
In een artikel Anne Nijtmans van 21 februari riepen André Stufkens en Clemens Verhoeven op een prominente vaste plek te geven aan de kunst van de Maelwael Van Lymborchs in het Valkhofmuseum:
Artikel van Anne Nijtmans over het 20-jarig bestaan, 21 februari 2023, De Gelderlander.
Met de nieuwe plannen wordt een oude wens gerealiseerd, want al jaren vragen André Stufkens en Clemens Verhoeven aandacht voor permanente zichtbaarheid van wat de kunstgeschiedenis van Nijmegen uniek maakt. Zie hieronder:
Opinieartikel van André Stufkens over de onzichtbaarheid van belangrijke kunstenaars van de stad, De Gelderlander, 5 maart 2021
Opinieartikel van André Stufkens en Clemens Verhoeven over de onzichtbaarheid van belangrijke kunstenaars, De Gelderlander 2 december 2016.
Afbeelding bovenaan: Gebroeders van Lymborch, ‘De schepping van hemel en aarde’, Très Belles Heures de Notre Dame, (1375-1400) 1405-1410. Parijs, Bibliothèque national de France, NAL 3093, rol. 225r. Bewerking en hieronder het originele blad.